Deze componist schreef de jingle voor de markt

‘De markt, van alle markten thuis.’ Jarenlang was dit muziekje bijna dagelijks te horen op radio en tv. Het opgewekte melodietje was onderdeel van een campagne die de warenmarkt uit het slop moest halen. Het is tot op heden nooit bekend geworden wie verantwoordelijk was voor de jingle die toch menigeen zich zal herinneren. Muziekgeheimen zocht het uit.

We schrijven 1996. Het ging niet goed met de markt, bezoekers haakten af. ‘Op de markt is uw gulden een daalder waard’ – oftewel een gulden en vijftig cent – was mensen altijd ingeprent. Maar de markt was allang niet meer goedkoper dan bijvoorbeeld een textielknaller als Zeeman. Tijd voor een nieuwe start.

Er kwam een landelijke campagne die probeerde in te spelen op het gezelligheidsimago van de branche. Veel marktlui betaalden eraan mee, het moest een eerste stap in de goede richting zijn. In de zomer van 1996 werd de nieuwe campagne gelanceerd, samen met een ‘nieuwe toverspreuk’, zoals Trouw het destijds omschreef: ‘De markt, van alle markten thuis.’ (Trouw, 24 februari 1996).

Jingle

De slogan werd vergezeld door een herkenbare jingle, die te horen was in de reclames op de radio:

Walsversie van De Markt.

Het is een jingle die tot op de dag van vandaag veel bekendheid geniet. Maar wie schreef ‘m? Ilja Gort, een van de bekendste reclamejingle-makers in die tijd? Of Top Format, ook een belangrijke partij wat dat betreft? Beiden hebben er niets mee te maken. Het was de Schiedamse muziekproducer Martin Agterberg.

Martin vertelt Muziekgeheimen dat de opdracht kwam van Alfred Rotteveel en Jan Bender van reclamebureau Jan Zwiers. De mannen kwamen bij hem terecht omdat zijn Studio Soundhouse in Schiedam simpelweg ‘de studio voor commercials was’. “Haast alle reclamebureaus kwamen voor hun commercials bij ons. Ik heb ongeveer 800 muziekjes gedeclareerd bij Buma/Stemra. Daarnaast heb ik voor honderden commercials arrangementen gemaakt van bestaande muziek.”

Hij deed reclames voor Van Nelle, HG, AD, Edah, Centerparcs en Lu. De muzikale omlijsting van kreten als ‘Gèèèk op bloemen!’ en ‘Voor geld en goede raad’ (Rabobank) zijn van zijn hand. Samen met Eddy Ouwens en Cees Stolk maakte hij tunes voor NOS Langs de Lijn.

Hoe Martin te werk gaat bij gezongen reclamejingles zoals die voor de markt? “Ik luister altijd eerst naar de lengte, het ritme en de spreekmelodie van de tekst. Dit bevordert de verstaanbaarheid, zingen is niets anders dan uitvergroot spreken. Daarna speel ik wat mogelijkheden op piano in. Soms kan ik die aan de klant laten horen, en anders maak ik een uitgebreide demo in de juiste toonhoogte en lengte, compleet met zang.”

Verschillende muziekstijlen

Voor de markt was de vraag een jingle te maken bij de slogan die bedacht was door het reclamebureau. Er moesten versies komen in verschillende muziekstijlen. Naast het componeren en arrangeren speelde de muziekproducer zelf alle instrumenten in met synthesizer. Daarna werden de jingles ingezongen door een sessiezanger en -zangeres.

De muziek was veelvuldig te horen op de radio en vanaf 2003 ook in de tv-reclames. De walsversie is het meest en langst gebruikt. In 2010 verdween de jingle uit beeld.

Als we Martin vragen hoe hij het vindt dat zijn jingle zo bekend is geworden, wordt duidelijk dat de muzikant al wat jaren in de reclamewereld rondloopt. “Wanneer je muziek gebruikt wordt, levert dat bij mij veel voldoening op, en voor de klant meer bekendheid en soms omzetverhoging.”

Foto: Pexels